PETER HOLCK

Debatindlæg i Weekendavisen 31/3/2006.


  

Enhver kan høre når en musiker spiller falsk, ligesom det heller ikke er særlig svært at skelne imellem den professionelle musiker og den glade amatør. Først herefter begynder det at blive sværere at bedømme musik såvel som alt muligt andet. Det tager først og fremmest tid at udvikle en dømmekraft. Det kan derfor undre hvorfor de samme selvfølgeligheder ikke gør sig gældende, når det drejer sig om billedkunst?

I forbindelse med Dronningens malerier på Statens Museum for Kunst bragte DR2 for nylig et indslag i ”Smagsdommerne.”. Panelet bestod af en balletanmelder, en teaterinstruktør samt en præst; alle uden et professionelt forhold til emnet, hvilket debatten da også kom til at bære tydeligt præg af. Balletanmelderen var positiv overfor malerierne og udtalte at ”det ikke kunne ophidse ham at Dronningens malerier hænger på museet”. Ophidselse forudsætter jo engagement i det mindste, og jeg gad godt se samme anmelders reaktion, hvis Dronningen havde fået lignende udfoldelsesmuligheder på ballettens skrå brædder……

Efter at have beskæftiget mig med Billedkunst i snart 35år synes jeg ærligt talt ikke, det er særlig svært at bedømme hverken malerierne, eller årsagen til den opmærksomhed der er omkring dem. For mig at se, er det blot et led i den ”kändis effekt”, der har ramt medieverdenen og billedkunsten i særdeleshed. Alle føler sig fuldt berettigede til både at udøve og udtale sig om billedkunst, og i TV og pressen ofrer man gladelig sendetid og spalteplads på malende skuespillere, direktører og forfattere; findes der efterhånden en rock musiker i Danmark der ikke maler i sin fritid? Og alle med et umætteligt behov for at eksponere sig selv, uden at bekymre sig om interessen er begrundet i manden eller malerierne?  For” kändisserne” vedkommende er det nu ikke svært at gætte, malerierne ville ikke have en levende chance på en censureret udstilling, der ellers er det naturlige sted at begynde. Bedømt udelukkende på malerierne må man konstatere, at der ikke kommer noget nyt fra den kant, de er mindst 60 år bagud, for rockmusikernes vedkommende drejer det sig for det meste om ekspressionistisk nonsence, angående Dronningen maler hun for tiden i en stilart der må hedde impressionistisk surrealisme- vel at mærke en impressionisme der ikke bygger på iagttagelse, og en surrealisme med en fantasi der mildest talt forekommer noget dydsiret. Visse anmeldere har talt om den udvikling Dronningens malerier har gennemgået de senere år, og de har da også forandret sig noget, det er bare de færreste der får lov til at udstille disse stiløvelser på landets førende kunstmuseum.

Snobberi kombineret med populisme er tilsyneladende ingredienserne i denne succesrige cocktail, der florerer i museerne og medierne. Det giver selvfølgelig højere besøgstal, flere læsere og seere, men desavouerer samtidigt respekten for den øvrige billedkunst og dens udøvere. Man må kunne forvente at landets udstillingssteder er i stand til skelne imellem dilettanten og den professionelle og samtidigt sætter den faglige kompetence og det kvalitative forrest.

Det ville være naturligt om nogle af kunstverdenens koryfæer her gjorde deres indflydelse gældende i denne debat. Hvis ”kändisserne” ellers har et oprigtigt ønske om at blive taget seriøst, vil jeg derfor opfordre dem til at lægge kronen, trække guitarstikket ud eller forlade chefstolen, og søge ind på Kunstnernes Efterårsudstilling til oktober.

Som  -malende- maler vil jeg selv helst bedømmes på mine malerier.

Billedkunstner Peter Holck.

Peter Bangs Vej 123, 3 th. 2000 Frederiksberg.

www.peterholck@get2net.dk

Debatindlæg i Weekendavisen 31/3/2006.